Anna (ime primijenjeno) iz Berlina nije predugo uživala u svom novom električnom biciklu. Iako je 2.600 eura skupo vozilo uvijek držala u zaključanom podrumu svoje stambene zgrade, to nije mnogo pomoglo. Prije nekoliko dana skupi bicikl joj je ukraden. I to nije jedini slučaj.
Samo prošle godine je u Njemačkoj, prema podacima Saveznog ureda za borbu protiv kriminala (BKA), prijavljeno 260.000 krađi bicikala u vrijednosti od oko 200 miliona eura. Polovica bicikala bili su osigurani. Kako Deutsche Welle saznaje od Njemačke osiguravajuće privrede, krovne udruge njemačkih osiguravajućih društava, kradljivci u posljednje vrijeme biraju skuplje modele. Sad se za ukradeni bicikl isplaćuje u prosjeku 730 eura. Prije deset godina ukradeni dvokotači su s 400 eura bili gotovo upola jeftiniji.
Najveći dio krađa dogodi se u Hamburgu i Bremenu kao i u istočnim saveznim pokrajinama Berlinu, Brandenburgu i Saskoj. Malo od ukradenih bicikala biva pronađeno, 2020. tek oko deset posto.
Jeftinije bicikle kradljivci pokušavaju prodati preko interneta ili na specijaliziranim sajmovima bicikala. Skuplji modeli se rado prodaju u dijelovima, ali ponekad i cijeli. Ali unutar Evropske unije to je za kradljivce riskantan posao jer su skuplji bicikli u pravilu registrirani i lako im je ući u trag. Zbog toga većina skupljih bicikala završi izvan granica EU-a. Doduše i na granicama je moguća kontrola registarskih brojeva bicikala, no provjere se obavljaju tek sporadično.
Kamo putuju ukradeni njemački bicikli?
Zahvaljujući informacijama iz Ukrajine, DW je uspio Anninom biciklu ući u trag. Volodimir, koji živi u ukrajinskom gradu Dnjipru, u jednoj trgovini biciklima Annin ukraden bicikl kupio je za oko, preračunato, 800 eura. “Prodavač mi je rekao da bicikl dolazi iz Njemačke, ali mi nije dao nikakve dokumente. Samo račun”, kaže Volodimir.
Niska cijena i nedostatak službenih dokumenata koje posjeduje svaki bicikl u ovoj kategoriji nisu ga čudili. “Na kraju krajeva sam pomislio: pa i ne radi se o novom biciklu. Čak sam mislio da su mi ga kao polovnog mogli prodati i za manje novca”, kaže Volodimir.
DW je kontaktirao trgovinu u kojoj je Volodimir kupio svoj bicikl. Rekli su kako prodaju i “rabljene bicikle iz Njemačke” i kako za sve bicikle “imaju papire”. No na upit o kakvim se “papirima” radi, u trgovini su objasnili kako oni sami nisu uvoznici, nego bicikle kupuju preko jedne internetske platforme ili im dolaze privatne osobe za koje oni sami prodaju bicikl i uzmu proviziju.
Anni je iz trgovine u kojoj ga je kupila na temelju registarskog broja potvrđeno da se radi o njezinom biciklu.
Unosan posao – prodaja bicikala
Internet u Ukrajini vrvi od oglasa u kojima se prodaju “rabljeni bicikli iz Njemačke”. Gotovo sve trgovine rabljenim biciklima također nude “robu iz Njemačke”. No koliko zaista ukradenih bicikala završi na tržištu u Ukrajini, teško je procijeniti. Pouzdane statistike ne postoje tako da se procjene kreću od nekoliko desetaka pa sve do 100 hiljada.
Legalno uvesti rabljeni bicikl iz Njemačke je skup i mukotrpan proces i u pravilu se ne isplati. Tu su troškovi transporta, porez i carina. “Legalno uvezeni rabljeni bicikli po cijeni ne mogu biti konkurencija ukradenima. To se jednostavno ne isplati”, kaže trgovac Anton Vakulenko. Zato se više isplati prodavati nove bicikle, dodaje vlasnik trgovine biciklima iz Kijeva.