Njegova politika mogla bi uzdrmati globalno tržište, posebno evropske proizvođače, dok bi Tesla i kineske automobilske firme mogle pronaći način da se prilagode i profitiraju.
‘Ako ne proizvodite svoje proizvode u Americi, što je vaše pravo, onda ćete jednostavno morati platiti carinu’, izjavio je Trump u obraćanju liderima na Svjetskom ekonomskom forumu u Davosu. Njegov plan uključuje uvođenje carina na sve automobile proizvedene izvan SAD-a, uključujući one iz Evrope, ali i iz meksičkih i kanadskih fabrika.
Među onima koji bi mogli najviše stradati su Volkswagen, Volvo i Stellantis – grupacija koja upravlja markama poput Jeepa, Dodgea i Peugeota, piše The Guardian. Prema analizi Moody’sa, upravo su te firme najizloženije Trumpovim planovima jer značajan dio svojih automobila prodaju u SAD-u, a proizvode ih u Evropi ili Meksiku.
Volkswagen, koji već desetljećima ulaže u američko tržište, odmah je reagirao na Trumpove prijetnje: ‘Takve carine imale bi štetan ekonomski učinak na američke potrošače i globalnu autoindustriju.’
Britanski proizvođači, poput Jaguara i Land Rovera, mogli bi se dijelom zaštititi od carina jer se njihovi modeli ubrajaju u luksuzne automobile čija početna cijena prelazi 100.000 funti. Stručnjaci procjenjuju da bi bogatiji kupci jednostavno preuzeli trošak carina, a proizvođači s nižim cijenama teško bi izbjegli udar na prodaju.
Jedan od ključnih segmenata Trumpove politike je povlačenje subvencija za električna vozila. Njegov cilj je ‘spašavanje američke autoindustrije’, ali taj bi potez mogao pogoditi i same američke proizvođače, poput General Motorsa i Forda, koji su već uložili milijarde dolara u prijelaz na električna vozila.
Prema procjenama Evercore ISI-a, General Motors mogao bi izgubiti tri milijarde dolara zbog ukidanja subvencija dok bi Ford mogao ostati bez milijardu dolara poticaja.
‘Vidjet ćemo smanjenje entuzijazma potrošača’, tvrdi analitičar Felipe Muñoz. ‘Kupci se još uvijek opiru visokim početnim cijenama električnih vozila u odnosu na automobile s motorima na unutarnje izgaranje.’
Odluka o smanjenju regulacija emisija znači da bi proizvođači mogli nastaviti proizvoditi SUV-ove i kamionete bez dodatnih ograničenja, čime bi električna vozila izgubila dio svog tržišnog zamaha.
Ipak, dok bi većina autoindustrije mogla trpjeti posljedice, kompanija Tesla mogla bi se izvući iz ove situacije jača nego ikad. Nakon Trumpove pobjede na izborima, cijena Teslinih dionica porasla je za gotovo dvije trećine.
Glavni razlog za optimizam leži u činjenici da kompanija već ima proizvodne pogone u SAD-u, Njemačkoj i Kini, čime izbjegava potencijalne carinske barijere. Uz to, Trumpova deregulacija autonomnih vozila mogla bi otvoriti nove izvore prihoda za Teslu, a ona je daleko ispred konkurencije u razvoju tehnologije samovozećih automobila.
‘Tesla je u povoljnom položaju jer će razlika između nje i drugih proizvođača ostati velika’, ističe ekonomist Rico Luman. ‘Daleko je ispred u smislu obujma proizvodnje.’
Trumpove carinske politike već su zahvatile kineske proizvođače poput BYD-a i državne firme SAIC, no čini se da oni nisu previše zabrinuti.
‘Za Kineze se ništa neće promijeniti’, tvrdi Muñoz. ‘Više se ne oslanjaju na američko tržište za svoju globalnu ekspanziju.’
Bidenova administracija uvela je stopostotne carine na kineska električna vozila, a Trump će ih, prema svemu sudeći, samo pojačati. No kineske kompanije već su usmjerile svoju pozornost na Evropu i Latinsku Ameriku te bilježe rast prodaje.
(Vijesti.ba)