Ako živite u Federaciji BiH, a upravo ste položili vozački ispit za „C“ ili „D“ kategoriju, i dalje se ne možete zaposliti kao profesionalni vozač kamiona ili autobusa. Da biste se ipak zaposlili u ovoj oblasti, potrebno je da izdvojite još novca, vremena i živaca.
Prvo što vam je potrebno jeste srednja škola. Ne govorimo o bilo kojoj srednjoj školi, nego o školi za vozača motornog vozila. Često kod vozača čujemo izraz „državni ispit za vozača“, no riječ je o istoj stvari i predstavlja temelj za obavljanje ovog posla, piše Žurnal.info.
Ako imate završenu neku drugu srednju školu, potrebno je raditi prekvalifikaciju. Vozači u BiH to mahom rade u privatnim školama, a naši sagovornici uvjeravaju da je najjeftinije u školama sa sjedištem u Širokom Brijegu. Uglavnom, odaberete školu, nakon čega polažete razliku predmeta. Koliko dugo ćete polagati i koliko će vas sve koštati, ovisi o tome koju srednju školu ste ranije završili. Kako saznajemo, cijene su većinom preko 1.000 KM. Zanimljivo je i to da nisu dovoljne ni npr. diplome saobraćajnog ili mašinskog fakulteta, već isključivo navedena srednjoškolska diploma.
Tu, naravno, nije kraj. Kako je objašnjeno novinarima Žurnala, pored završene škole i položene određene kategorije, neophodno je pristupiti polaganju ispita za stjecanje certifikata za obavljanje međunarodnog prijevoza koje provodi firma ovlaštena od strane Ministarstva komunikacija i prometa BiH sa sjedištem u Širokom Brijegu. I za ovo ćete izdvojiti nekoliko stotina maraka.
O radu širokobriješke Srednje strukovne škole s pravom javnosti i njihovom svojevrsnom monopolu, (ne)zakonitom pravilniku kojeg je donio nekadašnji državni ministar komunikacija i prometa Rudo Vidović, te potom nereagiranju drugih dužnosnika, mediji u BiH već su izvještavali. Na kraju, Tužilaštvo BiH je saopćilo da se neće provoditi istraga.
Stvar je vrlo jasna – zbog trenutne zakonske regulative najviše profitiraju privatne obrazovne ustanove, a ceh plaćaju kako vozači, tako i prijevoznici.
„Loša zakonska regulativa prilagođena je pojedinim (kvazi)obrazovnim ustanovama i lobijima, onemogućava da bilo koja osoba sa završenom srednjom, višom ili visokom školom, uz položene ispite „C“ i „D“ kategorije, može upravljati kamionom ili autobusom. Prema ovom zakonu, upravljanje kamionom ili autobusom dozvoljeno je samo osobama koje imaju završenu školu za vozača motornog vozila i položene kategorije. Zbog toga najveći broj voznog osoblja dolazi iz obrazovnih ustanova za odrasle koje, na sumnjiv način i uz velike troškove, fabriciraju „diplome“ o završenoj školi za vozača motornog vozila“, govori za Žurnal Saudin Parić, potpredsjednik UO Udruženja prijevoznika u međunarodnom i međuentitetskom cestovnom prijevozu putnika.
Udruženje poslodavaca FBiH je prije nekoliko godina uputilo prijedlog izmjena Zakona o cestovnom prijevozu. Prema tom prijedlogu, vozačima kamiona i autobusa ne bi više bila potrebna završena srednja škola za vozača. No, do danas ove izmjene zakona nisu stavljene u parlamentarnu proceduru.
Ovakvo zakonsko rješenje u FBiH u velikom dijelu je u suprotnosti s EU praksom. Dok je kod nas vozač zanimanje, u drugim državama je to, u suštini, vještina. Praksa u zemljama Evropske unije je da osoba koja ima završenu bilo koju srednju školu, a koja ima položenu odgovarajuću kategoriju, može upravljati recimo kamionom ili autobusom. Već neko vrijeme takva je praksa i u Republici Srpskoj.
Za početak, bile bi dovoljne samo određene zakonske korekcije, odnosno izmjene Zakona o cestovnom prijevozu u Federaciji BiH kojim će se omogućiti da osobe koje imaju završenu srednju školu mogu, uz položene ispite za „C“ i „D“ kategoriju, upravljati autobusima i kamionima.“
No, prije nego što nastavimo s pričom o svim izazovima s kojima se susreću bh. vozači i prijevoznici, pokušat ćemo ukratko objasniti kako se postaje profesionalni vozač u EU.
Dakle, ako imate srednju školu (u nekim državama nije potrebno ni to), te položenu odgovarajuću kategoriju, potrebno je još da položite tzv. COD 95. Pojednostavljeno, riječ je o ispitu prije kojeg morate odslušati 35 sati predavanja. Licenca važi pet godina, nakon čega opet slušate 35 sati predavanja i polažete ispit.