Belgija ima duge, intenzivne i uglavnom pozitivne odnose sa EU. Velika većina država članica je stoga zadovoljna što će Belgija biti predsjedavajuća različitih Vijeća u sljedećem polugodištu.
Međutim, unutrašnji problemi ove veoma složene zemlje ostavljaju mrlje na njen ugled u EU, piše Belga.
Belgija je vrlo mala zemlja gdje se susreće nekoliko europskih kultura i jezika. Nije čudo što su Belgijanci žestoki branitelji multilateralizma, bilo na globalnoj ili regionalnoj razini.
Belgija je vrlo često bila među osnivačima novih međunarodnih organizacija. S NATO-ovim sjedištem i najvažnijim institucijama EU-a na svojoj teritoriji, Brisel je jedno od najvažnijih diplomatskih žarišta u svijetu.
Budući da su odrasli u Belgiji obavezni izaći na izbore, postotak ljudi koji glasaju na izborima za Evropski parlament nije pokazatelj popularnosti Evropske unije. Međutim, ankete pokazuju široku podršku među cijelom populacijom.
Činjenica da se različite kulture i jezici susreću u Belgiji također ima negativne efekte: Belgija je kompleksna zemlja gdje je teško donositi smislene političke odluke. Primjer toga je činjenica da je Belgija jedna od najlošijih članica kad je u pitanju prenošenje EU direktiva. Belgija snažno podržava zajedničke odluke EU, ali kad dođe do implementacije tih odluka, entuzijazam je puno, puno manji.
Političari su pokušali riješiti kompleksnost Belgije decentralizacijom vlasti, što je dovelo do regionalnih vlada s važnim ovlastima i sredstvima.
EU – kao princip – priznaje samo države članice, ali je priznao institucionalnu stvarnost Belgije. Kao posljedica toga, regionalni ministri će predsjedati mnogim institucijama Vijeća EU. Unutar Belgije postoje detaljni sporazumi o tome koja vlada može zauzeti mjesto Belgije unutar sastanka Vijeća i koji ministra može preuzeti predsjedavajuću funkciju.
Flamanska vlada namjerava iskoristiti belgijsko predsjedanje kako bi promovirala ulogu regija unutar institucija EU.
Glavni problem s institucionalnim aranžmanima u Belgiji jest da su za većinu problema i izazova nadležne multiple vlade. Teoretski, sve ovlasti su lijepo dodijeljene jednoj ili drugoj razini, ali u praksi, za većinu tema različite vlade moraju se složiti o načinu rada.
I to je postalo ogroman problem u polariziranoj političkoj sceni. Različite vlade u Belgiji imaju vrlo suprotne poglede i interese. Posljedice toga postale su vrlo vidljive u svim nedavnim odlukama EU-a o klimi, okolišu i energiji.
Najčešće je Belgija bila suzdržana tokom glasanja u Vijeću jer federalne (nacionalne) i regionalne vlade nisu mogle postići zajednički stav. Suzdržanost je bila jedina mogućnost, čime je Belgija postala nebitna u procesu donošenja odluka.
Međutim, ove unutarnje podjele ne bi trebale previše odražavati ulogu predsjedavajuće zemlje. Uoči izbora za Evropski parlament, malo zakonodavstva je ostalo za usvojiti. Osim toga, kao predsjedavajuća zemlja, Belgija mora praviti kompromise. Najbolje se to postiže držanjem niskog profila po pitanju vlastitih stavova.
Tradicionalno je Belgija uvijek bila vrlo dobra u postizanju kompromisa na nivou EU. Veliki broj belgijskih političara bio je ključan u tome, u Komisiji, Vijeću i Parlamentu, tokom nekoliko desetljeća. Sljedećih šest mjeseci pokazat će hoće li ta tradicija biti jača od nove tendencije snažnog profiliranja pojedinih političara.
(Vijesti.ba / FENA)