Bez obzira na vaše kupovne navike, postoji dobra šansa da vam se sviđa ideja o povoljnoj kupovini.
Dani i sedmice prije Crnog petka odražavaju ovaj grozničavi apetit. Ne možete nigdje pogledati na internetu, a da vas ne bombardiraju oglasima i ponudama navodno posebnih ponuda u predbožićno vrijeme.
Trgovci na malo također vole rasprodaje. Pridruživanje dugom redu kolega lovaca na povoljne cijene ispred velikih trgovina dan nakon Božića postalo je nešto poput blagdanske tradicije.
Ali to nije uvijek posve građanski događaj. Tek nedavno, kada je vrhunska francuska marka kuhinjskog posuđa Le Creuset održala brzu rasprodaju u engleskom gradu Andoveru, pozvana je policija da riješi gužvu.
Snižena roba
Ljudi su putovali kilometrima daleko i čekali satima da se dočepaju nekih otmjenih lonaca i tava na popustu.
Prethodne rasprodaje Crnog petka dovele su lovce na povoljne cijene upletene u fizičke bitke oko najpopularnijih proizvoda. U SAD je jednom bila postavljena web stranica za bilježenje povreda – pa čak i smrti – koje su se dogodile tokom godišnjeg shopping događaja.
Čini se dakle da je snižena roba, bilo da je riječ o televizorima, kuhinjskim napravama ili torbicama, vrlo cijenjena značajka modernog društva.
To je djelomično zbog hemijske reakcije u našem mozgu, koja nas tjera da nešto kupimo kada naiđemo na snižene cijene. Kad vidimo cjenik koji doživljavamo kao dobru ponudu, aktivira se dio našeg mozga koji se bavi zadovoljstvom (nucleus accumbens).
To znači da ljudi doživljavaju visoku razinu zadovoljstva kada pronađu i kupe nešto po povoljnoj cijeni. Nucleus accumbens, zajedno s drugim regijama mozga povezanim s nagrađivanjem, također igra ulogu u emocionalnoj obradi, uglavnom u kombinaciji s neurotransmiterom dopaminom.
Dopamin je neurotransmiter koji pomaže u kontroli moždanih centara za nagrađivanje i zadovoljstvo, a povezan je s osjećajem sreće. Kad ljudi vide slike stvari koje žele kupiti, aktivira se područje mozga s dopaminskim receptorima.
Dobivaju “udar” dopamina kada kupuju, pa se osjećajte dobro zbog onoga što rade. Povežite to s činjenicom da dopamin također čini ljude impulzivnijima u donošenju odluka, i lako je razumjeti zašto se potrošači uzbuđuju zbog popusta.
Uzbuđenje lova
Dakle, ako se potrošači žele osjećati nagrađeno i zadovoljno, na trgovcima je da osiguraju nagrade i zadovoljstvo. I naporno rade na tome, koristeći razne strategije kako bi pomogli kupcima da dobiju dopamin. Razumijevanje psiholoških temelja kupovine je kao posjedovanje alata za uvjeravanje za velike i male trgovine.
Jedan od tih alata uključuje kupovne ponude koje su dostupne samo na kratko vrijeme, kako bi se stvorio dodatni osjećaj hitnosti. To donosi čak i višu razinu adrenalinskog uzbuđenja zbog čega se ljudi osjećaju vrtoglavo od uzbuđenja zbog mogućnosti povoljne kupnje, a jedan je od razloga zašto vidimo da su rasprodaje vezane za određeni dan, sedmicu ili mjesec.
Tajmer za odbrojavanje na web-mjestu ima sličan učinak, stvarajući kod potrošača osjećaj da bi mogli nešto propustiti ako odmah ne poduzmu nešto.
Dobra je vijest da se potrošači zapravo mogu oduprijeti svojim biološkim porivima i suzdržati se da ne nasjednu na privlačnost povoljne ponude. Međutim, potrebno je malo samokontrole.
Kada se suočite s jeftinim proizvodom, nemojte se prepustiti iskušenju i odmah ga kupite. Odvojite vrijeme za odluku.
Ako ste fizički u dućanu i brinete se hoće li ga neko drugi kupiti, ponesite artikl sa sobom i prošetajte uokolo neko vrijeme. S vremenom će hitnost vaše početne reakcije nestati. A kako se gužva smiri, vjerovatno ćete se osjećati manje prisiljeni kupiti ga.
Isti princip vrijedi i na internetu. Zaustavite se na trenutak, odmaknite se od ekrana i radite nešto drugo na neko vrijeme kako biste malo smanjili želju za kupovinom.
Bez obzira o kojem se predmetu radilo i koliki god bio popust, možda ćete na kraju shvatiti da to nije toliko bitno za vaš život kao što je vaš mozak u početku mislio.
(Vijesti.ba)