NASA-ini Suni Williams i Butch Wilmore sada su na Međunarodnoj svemirskoj stanici (ISS) proveli više od 100 dana duže nego što je očekivano.
Misija SpaceX-a, nazvana Crew-9, uzletjela je u 13:17 po istočnom vremenu u subotu sa Svemirske vojne stanice Cape Canaveral na Floridi, piše CNN.
3… 2… 1… Liftoff of #Crew9, now soaring to the International @Space_Station. pic.twitter.com/gDRd1VVAV7
— NASA (@NASA) September 28, 2024
NASA je ranije odgodila pokušaj lansiranja s četvrtka, vraćajući letjelicu nazad u hangar dok je uragan Helene prijetio Floridi i drugim dijelovima jugoistočnih Sjedinjenih Država. Misijski timovi su sve resetovali na lansirnoj rampi u petak nakon što je opasnost prošla.
Za razliku od drugih rutinskih putovanja koja prevoze astronaute do i sa svemirske stanice u okviru NASA-ina programa za komercijalnu posadu — čiji je SpaceX već osmi put lansirao — odlazni dio ove misije nosi samo dva člana posade umjesto četiri: NASA-inog astronoma Nicka Haguea i kosmonauta Roscosmosa Aleksandra Gorbunova.
Dva druga sjedala lete prazna, rezervisana za Williams i Wilmore koji će zauzeti mjesta u povratnom letu letjelice 2025. godine. Ova konfiguracija je dio ad hoc plana koji je NASA odlučila implementirati krajem augusta nakon što je svemirska agencija ocijenila da je kapsula Starliner previše rizična za povratak s posadom.
Williams i Wilmore su u junu otputovali Starlinerom na Međunarodnu svemirsku stanicu, gdje se očekivala boravak od otprilike sedam dana.
Pri uzletu, Hague i Gorbunov su bili vezani unutar SpaceX-ove Crew Dragon letjelice, nazvane Freedom, dok je stajala na vrhu rakete Falcon 9. Lansirna vozila su proradila, pokrećući devet masivnih motora koji se nalaze na njenoj bazi kako bi potisnuli raketni sistem težak 1,2 miliona funti (544.300 kilograma) u zrak.
Nakon otprilike 2 i po minuta, prva etapa rakete Falcon 9 je prestala s radom i odvojila se od druge etape rakete. Druga etapa je potom zapalila vlastiti motor i nastavila pogoniti kapsulu Crew Dragon brzinom većom od 17.000 milja na sat (27.360 kilometara na sat) — ili 22 puta brzinom zvuka.
Dok je posada postizala brže brzine, prva etapa rakete se samostalno usmjerila nazad na zemaljsku platformu u Floridi kako bi SpaceX mogao obnoviti i ponovo koristiti vozilo.
Jednom kada je kapsula Crew Dragon postigla orbitalne brzine, letjelica se odvojila od druge etape Falcon 9 i počela se manevrirati kroz orbitu koristeći vlastite potisnike kako bi postepeno prilagodila svoju poziciju za povezivanje s Međunarodnom svemirskom stanicom, što se očekuje oko 17:30 po istočnom vremenu u nedjelju.
Williams i Wilmore su 6. septembra posmatrali kako se njihova kapsula izgrađena od strane Boeinga vraća sa stanice bez njih.
Inženjeri su radili mjesecima kako bi razumjeli probleme s curenjem helijuma i kvarovima potisnika koji su pratili putovanje Starlinera do svemirske stanice, a NASA je na kraju proglasila da postoji previše neizvjesnosti i rizika da bi se vjerovalo vozilu za transport posade na njegovom povratku. Nije jasno kada će Boeingov Starliner ponovo letjeti.
NASA ostaje u istoj situaciji u kojoj je bila posljednje četiri godine, sa SpaceX-om kao jedinom kompanijom za komercijalni program posada, koji je trebao preuzeti zadatak rotacije posade na Međunarodnoj svemirskoj stanici od privatnog sektora. (Boeing i SpaceX su dobili ugovore 2014. godine, a SpaceX je počeo letenje rutinskih misija 2020. godine, dok Boeing ima problema da završi razvoj Starlinera.)
Kako bi Williams i Wilmore došli kući, NASA se obratila SpaceX-u — odlučivši ukloniti dva prethodno dodijeljena člana iz svog tima Crew-9 kako bi oslobodila mjesto za pilote Starlinera.
Svemiroska agencija je krajem augusta najavila da će NASA-ine astronautice Stephanie Wilson i Zena Cardman biti članice koje su izbačene iz misije. Cardman je trebala napraviti svoje prvo putovanje u svemir i očekivalo se da će biti zapovjednica misije Crew-9.
Gorbunov, ruski kosmonaut koji je dobio svoje mjesto putem sporazuma o dijeljenju vožnje između NASA-e i ruske svemirske agencije Roscosmos, ostao je u posadi. Cardman je prebacila dužnosti zapovjednice — najvišeg položaja u svemirskom letu — Hagueu, koji je prethodno bio imenovan pilotom za Crew-9.
“Predati kormilo (Hagueu) je i tužno i čast. Nick i Alex su zaista odličan tim, i bit će spremni da preuzmu odgovornost,” rekla je Cardman u postu na društvenoj mreži X, nekadašnjem Twitteru, nakon objave.
“Jedino što želim je da (Wilson), Nick, Alex i ja možemo letjeti zajedno, ali bez oklijevanja biramo da budemo dio nečega što je mnogo veće od nas samih. Ad astra per aspera. Idemo Crew 9.”
U međuvremenu, Williams i Wilmore su se prilagodili svakodnevnom životu na svemirskoj stanici. Dvojac je prešao s lakšeg rasporeda test misije na preuzimanje uloga punopravnih članova posade, pri čemu je Williams preuzela ulogu zapovjednice na orbitirajućem laboratoriju.
Gorbunov i Hague će im se pridružiti nakon dokovanja s svemirskom stanicom.
Kada su ga pitali da li mu je teško prilagoditi se perspektivi čekanja nekoliko mjeseci duže da se vrati kući, Wilmore je rekao tokom brifinga 13. septembra iz svemirske stanice: “Neću se zamarati tim. Mislim, nema nikakve koristi od toga. Dakle, moja prilagodba nije bila — možda nije bila trenutna — ali bila je prilično blizu.”
Williams je rekla da joj nedostaje porodica i da je razočarana što propušta neke porodične događaje ovog proljeća i zime, ali je dodala: “Ovo je moje sretnom mjesto. Volim biti ovdje u svemiru. Samo je zabavno. Znaš, svakodnevno radiš nešto što je posao, “na navodnicima”, možeš to raditi naopako. Možeš to raditi sa strane, tako da dodaje malo drugačiju perspektivu.”
(Vijesti.ba)