Izložba Äe biti otvorena u petak, 26. aprila 2024. godine u 18.00 sati u Zemaljskom muzeju Bosne i Hercegovine.
Fotografi Fondacije VII Tomas van Houtryve i Zijah GafiÄ imali su priliku da dobiju nezapamÄen pristup nekim od najznamenitijih vjerskih objekata na svijetu. Na zadatku za Äasopis „National Geographic Magazine“ fotografirali su Kupolu na stijeni u Jerusalemu i katedralu Notre-Dame u Parizu.
Ziyah GafiÄ dobio je rijetku priliku da pristupi Kupoli na stijeni koja je možda i najviše osporavana graÄevina bilo gdje na svijetu, a, od 1844. godine, jedna od najÄešÄe fotografisanih i prepoznatljivih. Äak i objavljivanje GafiÄevog foto eseja bilo je politiÄki nabijeno, kada je u gotovo svim izdanjima Äasopisa „National Geographic“ na lokalnim jezicima na naslovnicama upotrijebljena fotografija džamije, osim u izraelskom, arapskom i kineskom izdanju.
Kupola na stijeni predstavlja jedan od najstarijih saÄuvanih primjera islamske arhitekture na svijetu i od suštinske je važnosti za abrahamske religije. Ima veliki znaÄaj za muslimane koji vjeruju da je Muhammed poÄeo svoje noÄno putovanje kod stijene koja se nalazi u središtu graÄevine. Prema jevrejskoj predaji, Kupola se nalazi na vrhu jevrejskog Brda hrama, Äiji je Zapadni zid (ili Zid plaÄa) mjesto prema kojem su Jevreji okrenuti tokom molitve. Francuski Vitezovi Templari su je oskrnavili i pretvorili džamiju u crkvu i konjušnicu, uÄinivši je svojim sjedištem. Nekoliko stoljeÄa kasnije, jordanski kralj Abdulah tu je ubijen. Okružen odredima izraelske interventne policije i u pratnji nekolicine zakonodavaca, 28. septembra 2000. godine, izraelski premijer Ariel Sharon popeo se do Kupole na stijeni kako bi dokazao izraelski suverenitet i vratio se 45 minuta kasnije, ostavljajuÄi iza sebe trag razaranja koji je izazvao Drugu intifadu. Danas je to i dalje mjesto obožavanja ali i politiÄko žarišno podruÄje izmeÄu Izraela, Palestinaca i muslimanskog svijeta.
Thomas Van Houtryve jedan je od samo tri fotografa koji su dobili pristup da dokumentiraju rekonstrukciju katedrale Notre-Dame nakon požara koji je uništio njen krov 2019. godine. Od tada fotografijama bilježi renoviranje ove trenutaÄno prepoznatljive graÄevine koja takoÄer predstavlja jednu od najÄešÄe fotografiranih graÄevina na svijetu. Louis Daguerre, jedan od prvih koji su radili s ovim medijem u nastanku, prvi ju je fotografirao 1838. ili 1839. Katedrala Notre-Dame prisutna je u francuskom kulturnom i politiÄkom životu na naÄin koji uveliko nadilazi vjeru i koji premašuje bilo koju drugu graÄevinu u zemlji. Predstavlja simbol francuske nacije i simbol Pariza. Tokom svoje historije, bila je pozornica teatralnih politiÄkih poruka i izražavanja uzvišenog ljudskog autoriteta: Pariška komuna ju je opustošila, istopili su plemenite metale, te preuzeli vlasništvo nad njom; Napoleon je sebe tamo krunisao kao cara 1804. godine i vratio katedralu KatoliÄkoj Crkvi; a generala Charlesa De Gaullea su u otvorenom automobilu bez krova u trijumfalnoj povorci odvezli do mase okupljene kraj katedrale kako bi ujedinio Francuze krajem Drugog svjetskog rata dok su u Parizu još uvijek trajale borbe.
Notre-Dame se nalazi na 48.8534°N 2.3488°E, što je „nulta taÄka” u Francuskoj, mjesto odakle se vrši svako mjerenje do ili od Pariza, smještajuÄi grad i katedralu u samo središte francuske politiÄke geografije.
(Vijesti.ba)
IZVOR